Friday, October 24, 2014

Terima kasih untuk layanan

Alhamdulliah.. saya sudah selamat berjumpa doktor gigi pagi tadi..
Jujurnya di sebalik gesaan mak dan rasa sakit yang tak tahan...
ada faktor lain yang buat saya nak juga pergi mengadap doktor gigi walaupun dalam hati, Tuhan sahaja yang tahu ketakutannya..

Faktor yang paling penting adalah ugutan sahabat saya..
Dia cakap.. kalau saya tak pergi.. dia nak heret saya pergi ... 
sebab tu saya gigih juga pergi tadi.. kebetulan ..hari ini aje ..sebab esok dah Sabtu ..mesti klinik tutup..

Alhamdulliah layanan  jururawat di kaunter sangat mesra pelanggan....
Kurang sikit gugupnya.. tapi tetap berdoa tak putus-putus kerana belum mengadap doktor lagi..

Nasib baik ada tv.. tak bosan menunggu.. sambil tu.. jeling-jeling baby comel.. kebetulan klinik baby dan gigi dalam satu bangunan..syoknya ada anak...

Ok.. kembali ke cerita asal..jangan nak mengarut pasal baby pula..

Bila jumpa doktor gigi.. Alhamdulliah.. walaupun bukan doktor lelaki bujang yang hensem kacak bergaya dan baik.. tapi doktor perempuan ini pun kira A++... sangat baik... layanan pun bagus.. saya senang dengan dia.. Dia 'korek' gigi saya walaupun sakit juga tapi rasa 'terpukau' dengan kemesraan dia.. bt saya pejam mata je tahan sakit..

Kerana keberanian jumpa doktor dan keyakinan daripada doktor bahawa saya dah boleh makan tanpa rasa sakit.. maka saya bagi hadiah pada dirinya...

NASI .. LAI CHI KANG... PISANG, KARIPAP, KEK.. ahahaha...
Malam kita makan MAGGIE dan TEH..

okey...esk siaplah.. 30 naik turun bukit..




Thursday, October 23, 2014

Niat untuk cheat day besar-besaran

Hari ini ( 23/10/2014) ... saya mengaku  bahawa saya nak 'cheat day' besar-besaran esok hari  sebagai meraikan seminggu saya 'dikawal' ketat pola makanan..

'niat jahat' itu saya nak raikan dengan beberapa hidangan yang akan menambah kalori ... memang dah tahap nekad ...

Siap 'list' dalam kepala apa saya nak makan.. Di sini saya senaraikan:

a) Nasi + Ikan Patin+ Sambal kicap + Air ambra
b) Rojak Buah
c) Lai chi Kang
d) Nasi Lemak
e) Kek

Saya cuba bertahan hari ini tapi tak mampu bila mak beli fish chip untuk makan malam.. 

Fish chip tak salah.. yang salah:

a) Sos cili
b) Kentang goreng..

Semua ini mana boleh dalam atkin..

Alang-alang dah 'buat' jahat..saya makan 

Bubur mak... kek... ( Ini lagi tak boleh makan)...

Ok.. sedap.. tetapi sudahnya gigi saya yang beberapa hari macam tak sakit.. kembali sakit..waduh.. 

Nampaknya.. tinggal harapan je lah esok.. 

Saya ingat dah ok sejak makan menu diet beberapa hari ni.. memang tak sakit.. tapi rupanya.. bila bedal makanan yang 'terlarang' dalam atkin.. gigi kembali sakit.. paling ketara bila makan benda yang pedas..

Ok.. maka saya istiharkan.. esk kembali ke pangkal jalan.. Diet...
dan Esk jumpa doktor gigi..(mak dah bising sebab anak dia tak jumpa doktor lagi)

Doa saya.. biar doktor gigi yang rawat saya... 
Lelaki bujang yang hendsome.. baik.. alim..
sebab dalam banyak2 doktor ....saya TAKUT SANGAT dengan DOKTOR GIGI...
sejak zaman sekolah... memang paling ngeri dengan benda neh..

so saya harap doktor yang rawat saya seperti di atas supaya saya bersemangat nak dirawat dan tak ngeri jumpa dia ... 

insyaALLAH.. harap kalau betullah terjadi.. ada batasan rawatan mengikut agama..

Dugaan membuahkan hasil

Semalam hampir 'tergadai' diet saya gara-gara terlalu teringin nak...

Lai chi Kang... 

Memang dah lama teringin....dan semalam teman mak makan..memang ada air tersebut... Memang nak 'order' dah ..dan dalam hati niat utk 'cheat day'.. tapi kebetulan agaknya, di kaunter gerai itu tiada penjualnya....

Saya kembali mendapatkan mak.. Saya kata nak ke tandas.. Tapi mak cakap tadi, dia dengar ada orang kata x ada air.. Aku terkejut.. 

TAPI dalam hati memanjatkan rasa syukur.. Mungkin kebetulan agaknya.. ALLAH nak tolong saya.. air tandas tak ada menjadikan saya sudah 'hilang' selera nak minum lai chi kang.. Takut nanti jadi 'kecemasan' pula..

Alhamdulliah.. dugaan itu menjadi sya gembira melihat penimbang hari ini... 62 kg sudah.. :)

Doakan saya untuk terus konsisten kepada misi saya.. Sekarang ini.. dugaan makanan dan minuman makin menjai-jadi...

Tuesday, October 21, 2014

Perjalanan bermula

Buat sekian kalinya.. saya nekad sekali lagi untuk mencapai misi saya yang masih belum tercapai hingga kini iaitu jisim 55 kg.... Tahun 2014 yang sudah ke fasa 3.. membuatkan saya agak kecut perut juga.... tambah bila teringat 'mission' tahun 2014

My Aim..
Saya perlu kembali ke panggal jalan.. Kembali ke semangat bulan 2 yang mana saya berjaya hapuskan angka 70 an dalam penimbang.. kali ini saya perlu hapuskan pula angka 60an... Syukur semangat itu datang kembali.. Hari ini sudah masuk hari ketiga saya cuba untuk kuruskan bdan.
LilySlim Diet days tickers

Sehingga ini.. inillah hasilnya

LilySlim Weight loss tickers

Jauh lagi perjalanan... Meskipun waktu 'graduasi'.. macam lambat lagi...
Daisypath Graduation tickers

tapi pengalaman lepas mengajar saya bahawa.. proses kurus tidak berlaku dalam masa yang singkat.. perlukan masa.. Maka saya perlu peka pada setiap masa yang ada.. 

Doakan saya mampu untuk mencapai hajat di hati...