Monday, August 11, 2014

Ini kisah kurus saya

Kisah yang saya bawakan ini tiada kena-mengena dengan sesiapa.. sekadar satu perkongsian.. Maaf jika ada yang terasa.. saya tidak berniat sebegitu ...Maafkan saya ...saya sekadar mahu berkongsi apa yang saya lalui dan rasai sebagai satu titik pengajaran buat insan kerdil seperti saya yang selalu alpa, kurang konsisten dalam titik perjuangan.. Harap bersabar membacanya...

Kisah ini mengingatkan saya pada sejarah kehidupan saya dengan jisim obesiti saya.. Dahulu, saya tidak pernah mahu ambik peduli jisim saya berapa, baju saya pakai apa, makan saya apa.. Semua itu saya tidak kisah.. Kata-kata caci makian manusia sekeliling yang menusuk kalbu, saya pura-pura tidak ambil kisah walaupun ada yang melekat sehingga sekarang.. Nasihat dan teguran meraka yang sayang saya, bagai mencurah air ke dalam keladi.. untuk apa kurus?? entah.. tiada kepentingan kot.. Nak kena senaman.. ishk.. buang masa aje.. Control makan??? eee ruginya.. Rezeki itu.. Sayalah 'tong sampah' keluarga.. penghabis makanan.. Bagi saya membazir biar makan tidak habis.. 

Malah tidak dinafikan.. saya pelik melihat manusia sekeliling yang bersungguh-sungguh nak kurus badan.. Sanggup tahan nafsu makan.. eeee.. ruginya.. Baik saya makan.. boleh tambah 2-3 pinggan.. kalau diet, nak makan 1 pinggan pun ragu-ragu... sungguh..sangat rugi!!!!!


Namun entah apa yang merasuk saya... tahun 2013 bulan mei, pasti saya kenang sebagai satu anjakan baru dalam hidup saya... di sini saya tergerak hati untuk mencuba menguruskan badan.. Susah kot.... no rice.. no sweet...no junk food... Namun tekad saya sangat kuat waktu itu... Segala caci maki dahulu, saya jadikan pemangkin.. Paling penting, saya nak buktikan saya boleh kuruskan badan....Aim saya, kenduri abang....

Sengsara??? agaklah.. manusia yang makan nasi 2 pinggan sekali makan.. minuman manis jadi kegemaran...junk food jangan cakaplah.... nugget, sosej, bebola... semuanya balun...Senaman?? itulah paling azab.. tak pernah tau saya bersenaman sebegitu sekali... Naik turun bukit yang paling berbekas di hati saya... susah...perit.. Namun alhamdulliah.. tak banyak tapi bolehlah daripada angka 7 ke angka 6 puluhan...

Kemudian rentak saya punah sebaik kenduri abang.. semuanya switch off kerana saya makan nasi.. eeeee...teruknya... saya cuba beberapa kali untuk diet semula thun yang sama tapi gagal dan terus gagal.. makin hari jisim naik dan naik...

Sudahnya sekitar bulan februari 2014...saya timbang, 72.7 kg... mulalah saya gabra bila niat nak kurus berkobar-kobar.. saya buat kiraan BMI... sah obesiti...maka saya mula tak tentu arah dan mula nak cari jalan pintas.. niat nak beli dah produk2 kesihatan... aim nak kurus cepat.. ahahaha... Sembang dengan mak abah...mak abah tak benarkan... mereka kata baik turun secara normal... down masa tu.. saya tak minta duit mereka tapi saya perlukan sokongan mereka...

Tapi saya tahu mereka sayangkan saya.. Mereka kata, takut sakit buah pinggang... saya pun buat google search.. Baca dan membaca sampai saya faham tentang kurus secara sihat... Ya saya dah punya kekuatannya.. Dari situ saya nekad untuk kurus secara sihat....sekitar bulan 2, saya pulun untuk kurus tetapi banyak sebenarnya kekangan kerana pada waktu itulah saya sangat sibuk dengan urusan kerja saya....waktu itulah banyak program sekolah... saya tidak terlalu strick soal makan janji jangan junk food... lain layan.. senaman, buat macam biasa.. alhamdulliah 67.6kg saya berjaya capai untuk bulan 2...Masuk bulan 3.. masih ok tapi prestasi agak merundum kerana masa workout saya kurang atas faktor jadi pengadil MSSD..bulan 4 dan 5... semua kelaut.. Namun nasib baik masih 60 an.... 

APabila bulan 6 menjelma... saya nekad untuk diet bersungguh2.. motif???? adik kata, saya kurus.. dia bagi hadiah baju... tapi saiz M.. baru raya tau.... dah 2 tahun dia offer... tahun ini last year.. ahaha.. jadi saya nekad... semua saya balun makan .. senaman??? memang intensif.....target 60 tapi dapat 66.6kg untuk permulaan 67.5 kg.... sikit je turun.. mungkin banyak telan air manis dan nasi..

Kemudian bulan 7.... bulan ramadhan saya teruskan misi saya...kali ini saya kena jaga portition makanan saya sebab saya kurang workout untuk simpan tenaga bagi kerja di sekolah.. tapi ada kudrat.. layan gak workout..tapi tak kerap.. Alhamdulliah 63.1 kg saya capai last saya timbang 25/7/2014 sebab selebihnya saya di kampung.. penimbang tak bawa...he222

Sepupu2.. mak2 sedara semua 'terkejut' tengok saya.. macam baru keluar dari alam baru.. ahaha.. macam2 soalan ditanya... macam mana saya boleh jadi kurus.. tapi saya senyum je sebab hakikatnya aim saya untuk 55 kg tersasar jauhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....

tak apa.. bulan 8, bulan 3 untuk fasa 3... saya teruskan misi saya...kini saya dalam proses nak cuba diet atkins.... doakan saya kawan22.... tak sabarnya nak tahu result 30 hb nanti...

No comments:

Post a Comment