Tuesday, August 12, 2014

Atasi Perut buncit

Salah satu bahagian yang paling susah nak kurus adalah PERUT...

Perut buncit bagaimana mengatasinya?


 sampai sekarang aset ini masih  'membukit' ...stress tau bila tengok di cermin.. Lagi stress bila cuba pakai baju..Bahagian inilah paling lambat nak menyusut...huhu.. so saya pun buat kajian...nah tips daripada pak cik google ...



a) elakkan liposuction, pil diet dan diet ekstrim (nie yang mak abah maksudkan kot)
liposcuton=sedut lemak: menyebabkan pendarahan dalaman
pil diet=memberi kesan pada sistem dan mungkin dihasilkan dr bahan yang x sah..(jom elakkan.)

b)makan oat (alhamdulliah dah boleh telan oat pak cik yang pakai topi tu..)
oat=rendah lemak, rendah karbohidrat yg x baik, rendah kalori tinggi
Paling best: oat byk nilai nutrisi.

dengar cerita oat ini bagus untuk kurang kolekstrol*amb dgn madu@ buah2an

c)makan serat, buah-buahan segar, brokoli, lobak dan tomato harus dimakam..
-bagus untuk hilang lemak di perut sebab  tidak mempunyai banyak nilai kalori..tapi banyak serat, mineral & vitamin.. serat menurut pembacaan saya bagus kerana menyebabkan kita cepat kenyang...

d)makan dalam jumlah yg kecil
4-6 hidangan sehari..utk meningkat kadar metabolisme.. skali melantak janganlah sampai 2 pinggan.. cukup sekadar hidangan kecil...contoh: pagi 0at, pukul 10: dessert sayur, tengahari; ayam seketul.. petang: sup.. malam: oat..

e) senaman
sekurang- kurangnya 3-4 kali seminggu.. cuba buat.. saya dulu pun memang tak suka langsung.. tapi sejak terjebak, saya rasa badan lebih ringan dan segar..

f) buat target
-motivasi diri... terutamanya di saat kita putus asa...inilah 'senjata' paling hebat saya rasakan..


g) makan pisang, anggur, telur putih, kekacang, minyak zaitun dan buah zaitun serta 100% serat:
-membantu ke arah penurunan jmlah lemak di perut.

Monday, August 11, 2014

Ini kisah kurus saya

Kisah yang saya bawakan ini tiada kena-mengena dengan sesiapa.. sekadar satu perkongsian.. Maaf jika ada yang terasa.. saya tidak berniat sebegitu ...Maafkan saya ...saya sekadar mahu berkongsi apa yang saya lalui dan rasai sebagai satu titik pengajaran buat insan kerdil seperti saya yang selalu alpa, kurang konsisten dalam titik perjuangan.. Harap bersabar membacanya...

Kisah ini mengingatkan saya pada sejarah kehidupan saya dengan jisim obesiti saya.. Dahulu, saya tidak pernah mahu ambik peduli jisim saya berapa, baju saya pakai apa, makan saya apa.. Semua itu saya tidak kisah.. Kata-kata caci makian manusia sekeliling yang menusuk kalbu, saya pura-pura tidak ambil kisah walaupun ada yang melekat sehingga sekarang.. Nasihat dan teguran meraka yang sayang saya, bagai mencurah air ke dalam keladi.. untuk apa kurus?? entah.. tiada kepentingan kot.. Nak kena senaman.. ishk.. buang masa aje.. Control makan??? eee ruginya.. Rezeki itu.. Sayalah 'tong sampah' keluarga.. penghabis makanan.. Bagi saya membazir biar makan tidak habis.. 

Malah tidak dinafikan.. saya pelik melihat manusia sekeliling yang bersungguh-sungguh nak kurus badan.. Sanggup tahan nafsu makan.. eeee.. ruginya.. Baik saya makan.. boleh tambah 2-3 pinggan.. kalau diet, nak makan 1 pinggan pun ragu-ragu... sungguh..sangat rugi!!!!!


Namun entah apa yang merasuk saya... tahun 2013 bulan mei, pasti saya kenang sebagai satu anjakan baru dalam hidup saya... di sini saya tergerak hati untuk mencuba menguruskan badan.. Susah kot.... no rice.. no sweet...no junk food... Namun tekad saya sangat kuat waktu itu... Segala caci maki dahulu, saya jadikan pemangkin.. Paling penting, saya nak buktikan saya boleh kuruskan badan....Aim saya, kenduri abang....

Sengsara??? agaklah.. manusia yang makan nasi 2 pinggan sekali makan.. minuman manis jadi kegemaran...junk food jangan cakaplah.... nugget, sosej, bebola... semuanya balun...Senaman?? itulah paling azab.. tak pernah tau saya bersenaman sebegitu sekali... Naik turun bukit yang paling berbekas di hati saya... susah...perit.. Namun alhamdulliah.. tak banyak tapi bolehlah daripada angka 7 ke angka 6 puluhan...

Kemudian rentak saya punah sebaik kenduri abang.. semuanya switch off kerana saya makan nasi.. eeeee...teruknya... saya cuba beberapa kali untuk diet semula thun yang sama tapi gagal dan terus gagal.. makin hari jisim naik dan naik...

Sudahnya sekitar bulan februari 2014...saya timbang, 72.7 kg... mulalah saya gabra bila niat nak kurus berkobar-kobar.. saya buat kiraan BMI... sah obesiti...maka saya mula tak tentu arah dan mula nak cari jalan pintas.. niat nak beli dah produk2 kesihatan... aim nak kurus cepat.. ahahaha... Sembang dengan mak abah...mak abah tak benarkan... mereka kata baik turun secara normal... down masa tu.. saya tak minta duit mereka tapi saya perlukan sokongan mereka...

Tapi saya tahu mereka sayangkan saya.. Mereka kata, takut sakit buah pinggang... saya pun buat google search.. Baca dan membaca sampai saya faham tentang kurus secara sihat... Ya saya dah punya kekuatannya.. Dari situ saya nekad untuk kurus secara sihat....sekitar bulan 2, saya pulun untuk kurus tetapi banyak sebenarnya kekangan kerana pada waktu itulah saya sangat sibuk dengan urusan kerja saya....waktu itulah banyak program sekolah... saya tidak terlalu strick soal makan janji jangan junk food... lain layan.. senaman, buat macam biasa.. alhamdulliah 67.6kg saya berjaya capai untuk bulan 2...Masuk bulan 3.. masih ok tapi prestasi agak merundum kerana masa workout saya kurang atas faktor jadi pengadil MSSD..bulan 4 dan 5... semua kelaut.. Namun nasib baik masih 60 an.... 

APabila bulan 6 menjelma... saya nekad untuk diet bersungguh2.. motif???? adik kata, saya kurus.. dia bagi hadiah baju... tapi saiz M.. baru raya tau.... dah 2 tahun dia offer... tahun ini last year.. ahaha.. jadi saya nekad... semua saya balun makan .. senaman??? memang intensif.....target 60 tapi dapat 66.6kg untuk permulaan 67.5 kg.... sikit je turun.. mungkin banyak telan air manis dan nasi..

Kemudian bulan 7.... bulan ramadhan saya teruskan misi saya...kali ini saya kena jaga portition makanan saya sebab saya kurang workout untuk simpan tenaga bagi kerja di sekolah.. tapi ada kudrat.. layan gak workout..tapi tak kerap.. Alhamdulliah 63.1 kg saya capai last saya timbang 25/7/2014 sebab selebihnya saya di kampung.. penimbang tak bawa...he222

Sepupu2.. mak2 sedara semua 'terkejut' tengok saya.. macam baru keluar dari alam baru.. ahaha.. macam2 soalan ditanya... macam mana saya boleh jadi kurus.. tapi saya senyum je sebab hakikatnya aim saya untuk 55 kg tersasar jauhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh....

tak apa.. bulan 8, bulan 3 untuk fasa 3... saya teruskan misi saya...kini saya dalam proses nak cuba diet atkins.... doakan saya kawan22.... tak sabarnya nak tahu result 30 hb nanti...

Sunday, August 10, 2014

Cheat day 1/2



Hari ini saya buat cheat day separuh hari bersesuaian dengan tidak pergi workout pagi akibat kekangan..

Cheat day 1/2 hari ini saya pergunakan sebaik mungkin untuk 'membaham' segala jenis makanan dan minuman yang tidak dibenarkan dalam diet atkins...

Bermula dengan nasi goreng, kemudian kuih raya, kerepek, burger separuh, keropok, coklat dan air kopi bersusu.. mari kita lihat resultnya esok.. ahaha

Saja nak test pe terjadi... saya suka belajar dari pengalaman.. bagi saya selagi saya tak lalui sendiri apa yang teori cakap, macam tak cukup lengkap.. 

apa-apa pun bagi saya diet atkins neh memang menguntungkan... cepat betul jism saya turun.. tadi timbang dah 61 lebih.. baru dua hari... ahahaha... kita tengok kesan bila makan tak terkawal... Moga insaflah esok...

Saturday, August 9, 2014

Hasil dapat Pertama Atkins..

Alhamdulliah.. selamat sudah menjalani hari pertama diet atkins..
hmm.. banyak cabaran..
Antaranya SOS dan KICAP...


boleh dikatakan inilah kesukaan saya..terutamnya kicap..
Pantang makan, pasti mesti ada KICAP..

tapi dalam atkins.. kedua-duanya TIDAK DIBENARKAN..
inilah pertama kali saya perlu mengelak..

kalau NASI, AIR MANIS/ BERGAS, JUNK FOOD dah sudah imune kalau tak makan.. tak berapa kisah sangat.. sebab memang dah beberapa kali melalui test ini.. boleh terima kalau tak makan..

tapi kalau bab SOS dan KICAP.. aduh.. first time..
sampai nak beli ayam dinding pun dok berkira-kira dia letak kicap ker tak ... ahaha..
sudahnya tak beli..

Akibatnya, kena masak sendiri..
Time masak.. sup ayam dan sayur brokoli... saya yang terbiasa bubuh kicap dalam masakan, rasa takut-takut gak jadi pada masakan kali ini.. tapi nak buat macam mana dah tak boleh makan kicap.. layan jelah..

sudahnya tengok makanan macam resepi untuk orang sakit.. ahaha.. 
tak apalah.. sesuailah dengan orang yang masak yang tengah sakit akibat jirim berlebihan .. keh2..
Nasib baik rasanya boleh ditelan.. tapi tak taulah untuk adik..
saya sudah terbiasa makan dan minum tidak bergula sejak berdiet.. tapi adik??? hmm harap dia telan jelah tanpa sebarang komen.. 

Friday, August 8, 2014

Air dan Gemuk

Satu perkara yang saya tidak dapat lupakan tentang 'kepandaian' saya adalah tentang kaitan air masak dengan kegemukan.. bila diingatkan kembali 'kepandaian' itu, saya rasa nak tergelak dengan andaian yang saya buat berdasarkan rasional pada nilai penimbang...

Pernah satu ketika.. saya berandaian bahawa kalau kerap minum air masak iaitu air kosong, jisim akan bertambah.. Kenapa saya cakap begitu? 

Sebabnya, bila saya minum banyak air masak mesti jisim saya bertambah sampai buat saya stress, panik dan takut nak minum air masak.. Akibatnya terbitlah andaian 'kepandaian' saya bahawa minum air masak akan gemuk.. ahahaha.. Lantas, saya hadnya isipadu air masak.. 

Nak tahu apa jadi??

1) Saya jarang ke tandas
2) Sesi membuang air besar tidak senikmat jika saya minum banyak air masak..
3) Fokus dan tumpuan saya agak kelam kabut (mungkin minda kurang segar)

Inilah padahnya kalau ikut suka hati buat kesimpulan sendiri.. Namun daripada situ saya mengkaji dan membuat banyak google search dan menelaah buku kesihatan... Rupanya saya silap besar... Langsung tak betul sangkaan saya bahawa minum banyak air masak akan menyebabkan gemuk...Memang betul-betul jauh terpesong....

Daripada maklumat yang saya peroleh, rupanya minum banyak air masak dengan kadar yang betul akan memberi banyak kelebihan..

Pertama: KERAP BUANG AIR KENCING.... 

Nampak macam negetifkan.. Lagipun mana larat nak berulang alik ke tandas.. itulah saya rasa pada mulanya tetapi rupanya itulah KELEBIHAN yang selama ini saya sangka KEBURUKAN...ahahaha.. Membuang air kencing dengan lebih kerap kerana faktor kita kerap minum air masak merupakan langkah BAGUS untuk KURUSKAN BADAN... Kenapa??

Rasionalnya.. bila kita ke tandas dan membuang apa yang penuh di tangki pundi kencing kita, sebenarnya kita sedang membuang benda-benda yang tidak diperlukan oleh badan iaitu GARAM.. garam inilah punca kita GEMUK.. jadi langkah untuk singkirkannya adalah dengan membuangnya melalui air kencing.. So, semakin kerap ke tandas, maka semakin banyaklah kita membuang benda-benda yang menyebabkan kita gemuk.... Nampaknya kontranya dengan tanggapan saya..he2..

Justeru minumlah air masak dengan kerap... Ikut kajian saya, ukuran isipadu air masak yang diperlukan badan bergantung pada jisim badan seseorang.. Secara puratanya 

1 liter air masak= 25 kg

Jadi kalau saya yang jisimnya 63 kg = so saya kena minum dalam 2 lebih liter dalam SEHARI (bukan sekali teguk!!!)

Suka saya nak share di sini.. saya dapat rasakan sendiri kelebihan air masak yang 0 kalori ini..
selain saya kerap ke tandas..banyak perubahan lain, antaranya:

a) Kurang nafsu makan
b) Tidur yang lena
c) Lebih fokus waktu bekerja
d) Badan rasa sejuk (suhu badan terkawal)
e) Jimat duit ( bawa dari rumah)

Jadi saya nak ajak kawan-kawan untuk sama-sama minum air masak... bukan susah pun... masak sekejap je pun.. :)))


Perlukan perubahan



Hari ini 8/8/2014... saya akan cuba pahatkan semakin tarikh yang akan saya kenangkan sebagai tapak permulaan saya berdiet ATKIN.. saja nak test akibat agak kecewa dengan prestasi seminggu yang telah berlalu..

Jujur.. diet seminggu saya agak 'rongak' sedikit..bermula dengan kuih raya yang boleh dikatakan hari-hari saya mengadap kerana takut kuih akan rosak kalau dibiarkan... sya rasa itu juga menyumbang kegagalan penurunan jirim saya.. kemudian diikuti tarikh 6/8/2014.. saya makan MARRYBORWN..atas tiket lapar dan tidak ada pilihan lain kerana tidak biasa dengan tempat baru (tak tahu di mana foodcourt).. saya akhirnya tewas pada junk food.. 

Semalam.. sejarah makin teruk..

Makan kuih, perkara wajib.. Malam itu, saya ingat tak nak makan berat... hanya nak makan kuih.. kemudian, mak mendapat panggilan sedara nak datang...Maka, abah bercadang mahu ajak sedara makan di  luar.. saya yang tak nak makan, tiba-tiba berubah fikiran dan 'terorder' mee bandung.. tapi abah sarankan supaya ikut bersama sebab takut balik lmbat.. saya pun rasa eloklah macam tu sebab dengan sedara.. saya pun setuju.. 

Lain yang dirancang.. lain pula jadinya.. tiba di rumah sedara saya tumpang, tuan rumah pelawa masuk dan susprise.. NASI LEMAK...TEH O ...nak ker tak nak.. nak ker tak nak...mula keliru.. kalau saya ambik, memang saya betul-betul jahanamkan DIET saya sebab dua benda ini yang saya berjaya tahan setakat 7 hari.. Nasi dan minuman manis..

Apa tindakan, kalau tuan rumah sendiri tolong letakkan nasi dalam pinggan, tuang air dalam cawan dan hulurkan pada kita????? Apa korang akan buat???

Hati dah berdetak tak menentu tika tu...Tiba-tiba rasa menyesal pula ikut.. Makan telur goreng kat rumah pun tak apa..tapi saya tiba-tiba bermuhasabah... PASTI ada HIKMAH...
demi menjaga hati tuan rumah yang rupanya ada kaitan dengan mak abah, saya menelan apa yang diberi.............................................................

Menambah hari malang DIET saya.. abah ajak ke gerai makan pula dengan alasan dia gusar tetamu belum kenyang... sampai di kedai...saya order nescafe.. alang-alang dah jahanam.. JAHANAM teruslah diet tu.. ahahaha.. ishkk... rasa teruk betul.. 

Akibatnya jisim saya jadi 62.8 kg dari 62.6kg.. walaupun orang kata alah 0.2 kg juga tu tapi bagi saya sedikit atau banyak tetap naik.. tu yang sedih...:((((

So hari ini saya nak nekad untuk buat atkin.. biar BERDISPLIN....

doakan saya..

Sunday, August 3, 2014

Esok Start Workout

Esok dah perlu mulakan  workout.. Tak boleh tangguh-tangguh dah.. kepala macam dah migrain.. Fokus makin hilang.. tidur pun kurang enak.. ...

Walaupun pemakanan dah kawal tetapi masih belum rasa keenakan pada stamina tubuh.. so kena berubah rajin workout lepas neh..

Masjid Asy-Syarif, Meru, Klang
Cyoik2..cyoik2...

Friday, August 1, 2014

1/8:Cabaran Nasi Lemak

Pagi-pagi lagi dah dihidangkan dengan cabaran luar biasa... 
Nasi Lemak

NASI LEMAK!!!!
Terancam diet saya bila bau nasi lemak abang ipar..
Lebih terancam bila mak beli lebih....
Ishk.. dugaan besarnya...
Favourite food pula tu..
Dugaan..

Tapi saya cuba kuat semangat..
Alhamdulliah setakat neh masih bertahan...
Semoga terus bertahan...
No rice please..

Doakan kejayaan saya..:))))))