Saturday, July 19, 2014

Kesilapan diet

Sesi menguruskan badan banyak mengajar saya tentang erti perjuangan masa, kesungguhan dan kesabaran... Saya belajar bahawa memang kita perlukan MASA untuk kuruskan badan... di sinilah, kita diuji dari segi kesabaran dan kesungguhan... bagaimana kita bersabar melawan hidangan yang sedap lagi menyelerakan... bagaimana kita sabar melihat angka penimbang yang macam anti nak turun....

Dari segi KESUNGGUHAN.. saya melihat dari segi disiplin makan dan senaman...Bagaimana kita bersungguh mengawal makan dan melakukan senaman... begitu juga bagaimana bersungguh kita untuk disiplinkan diri dalam soal tidur...

TIADA JALAN PINTAS untuk KURUS...
Matlamat harus kuat.. baru datangnya MASA, KESUNGGUHAN dan KESABARAN...

Sebelum ini saya tertnya2, kenapa saya gagal dalam menguruskan badan???? Kenapa orang lain senang je nak turun...


KETAHUI KEPERLUAN NUTRISI DI USIA EMAS

Alhamdulliah.. pengalaman ini mematangkan saya untuk bermuhasabah diri...Berkat Bulan RAMADHAN..dalam 2 hari saya sudah ketemu jawapannya...

Dua perkara yang saya rasa kegagalan penurunan jisim saya:

a) Tempoh tidur yang kurang:
Saya akui bulan Ramadhan.. waktu saya tidur agak kurang... kadang2 pukul 12 baru tido.. esk pukul 4-5 dah bangun.. Saya fikir, xapalah sebab Ramadhan.. normallah.. Satu hari, iaitu hari saya stress dan tak nak pikir apa2.. saya tidur awal .. kira 9.30 malam saya dah di alam maya...dan agak menanjubkan bila saya timbang bangun esknya iaitu 4.20 pagi.. jisim saya 63.2... selalu main kot 63.5kg.. sudah beberapa hari statik dan dengki dengan saya..hari tu boleh pula dia turun walaupun tak banyak..

b) Banyak terlalu banyak  jenis lauk:
Bukan dari jenis kuantiti lauk.. tetapi jenisnya.. kadang-kadang saya makan 4-5 lauk dalam 1 pinggan... masakannya pula berbeza.. ada goreng, ada masak lemak, ada kari...ada sup..saya memang sudah terbiasa makan banyak jenis lauk.. macam satu habit.. semalam saya mendapat ilham.. saya berbuka di sekolah.. sekadar mengambil nasi, lauk kari dalca sedikit dan seketul ayam.. nasi memang sesenduk aje... timbang pagi tadi.. dah 62.6 kg dari 63.2 kg... akhirnya saya boleh ucapankan selamat tinggal kpd angka 3...dengan syarat.. hapuskan air manis..

Syukur atas kesedaran yang ALLAH kirimkan... makin bersemangat nak turunkan lagi jisim.. 60 kg jadi sasaran... AMIN...

No comments:

Post a Comment