Thursday, July 17, 2014

Bukan Mudah untuk kurus

Sudah lama rasanya tidak post sesuatu hari.. Alhamdulliah.. hari ini diberi kesempatan  untuk meninggalkan sesuatu di ruangan yang agak sepi daripada sebarang nurkilan lantaran kesibukan mengejar latihan anak murid yang tak pernah habis... 

Hari ini dan di waktu ini.. setelah siap mengemaskini serba sedikit rekod prestasi pelajar di komputer, rasa nak luahkan apa yang sudah lama terbuku di hati ini... Kisah saya mahu kurus..

Sebelum terus kepada sesi luahan rasa... rasa elok saya perkatakan dahulu tentang perkembangan terkini jisim saya.. 2 bulan saya cuba diet (due date 31/7/2014) dengan permulaan 67.5 kg pada 1/6/2014... tiada banyak yang berubah angka.. Target untuk capai BMI normal nampaknya macam kirim salam ajelah...huhuhu.. Realitinya saya agak kecewa dalam usaha mengejar nilaian 55 kg dan di sini saya belajar bahawa SANGAT SUSAH untuk KURUS.. KURUS = MASA... it's take long time journey... Maka saya sangat respect mereka yang boleh turun dengan cepat... 

Hari-hari saya pantau jisim saya.. Selalu saya kecewa.. sedikit sahaja ada bahagia melihat angka penimbang... IT VERY HARD... sebelum puasa, aim saya nak buat workout all out... Pernah sekitar 5 jam saya bersenam...kemudian menganjak ramadhan saya kurangkan kerana perlu simpan tenanga untuk mengajar.. tetapi ada masa saya curi2 juga bersenam.. Bila bersenam... bukan semudah yang disangka tambah apabila SUARA ada nadi seorang pendidik.. Balik kerja, mesti nak baring seketika..tak tahan melayan kekeringan air..Tuhan sahaja yang tahu..

Rasionalnya 8 kg perlu saya buang untuk 2 bulan tapi saya bantai aim untuk 12.5 kg untuk berat ideal.. Setakat hari ini.. nilainya bermain 63.5 an...total saya kurang... 5 kg dengan baki masa 2 minggu lagi.. Sangat susah..

No pain no gain... YES!! banyak saya perlu korbankan... nasi pun ambik sesenduk ... nak minum air manis lebih macam orang lain pun, terpaksa tahan... Kadang-kadang teringin nak teguk macam dulu-dlu.. tapi saya terpaksa tahan dengan 1-2 gelas.. beberapa kali je 3 gelas.. lepas tu menyesal...hmmm..Last-last terpaksa kawal dengan air masak dan teh hijau... Sangat susah... Nak telan kuih pun, otak berfikir kuantiti... makan pun ikut syarat rasa sebab teringin...

Sekadar satu peringatan untuk diri supaya JAGA JISIM.. jangan bagi naik...bukan mudah nak pujuk hati ... kawal nafsu makan.. buang MALAS nak bersenam.. kena rajin MINUM AIR MASAK dan TEH HIJAU... kena naik bukit, lompat bintang, squart, senamrobik.. semuanya kerana nak turunkan jisim... itupun nilaiannya tidak sebanyak mana...

Bermula angka 66.. kesukaran saya sangat LUAR BIASA... susah nak hapuskan angka 6 jadi 5... berhari-hari...begitu juga 4 dan 3... sekarang 3.. dah lebih seminggu.. masih statik... Sangat mencabar kesabaran, keyakinan dan kesungguhan... tolonglah lepas ni jangan sesedap hati naik dengan MUDAH,, tolong ingat pertarungan yang telah lalui selama ini....

Saya tidak mahu push diri saya dengan baki hari yang ada... cukuplah saya dapat ke 60 pn tak apa.. lepas raya kita pikir strategik lain..

Jadi saya dah rangka
 sebelum raya: 60 kg
sebelum akhir bulan 8: 55 kg
sebelum bulan 10: 45 kg

Doakan yang terbaik untuk insan lemah ini...

4 comments: