Monday, June 9, 2014

Minggu Pertama edisi ke 3

Terlewat pula nak update perkembangan minggu pertama cabaran diet edisi ke 3.. 
Hari ini terlebih rajin pula..
Alhamdulliah.. ada ruang masa dan keinginan nak menulis.
sebenarnya saya menulis blog ini untuk mencari semangat  kerana
realitinya bukan mudah nak BERDIET.. siapa pernah buat.. dia tahulah ...:)

okey.. di sini nak update nilaian jisim saya untuk minggu pertama
Saya bermula pada angka 67.5 kg pada 1 Jun 2014.. dan bila tiba hari ke tujuh.. dup dup2 nak timbang sebab sepanjang tempoh tujuh hari.. banyak nilai menaik.. bimbing dan gusar memikirkanya.. 
Alhamdulliah ..angka tersebut konsisten pada hari ketujuh..
Maksudnya.. hari ke 7, jisim saya 67.5 kg..

Frust juga.. seminggu berusaha keras... tapi jisim tak ada penurunan..
tapi alhamdulliah, ada bisikan datang lewat keadaan itu..
saya kembali positif melihat angka tersebut.. 

Saya pujuk diri saya untuk bersabar dan teruskan berusaha..
Alhamdulliah pengalaman lalu menjadi perantaran ALLAH mendidik diri saya memandang hasil dapatan saya itu sebagai HADIAH ISTIMEWA yang menjadikan saya lebih kuat, yakin dan percaya pada diri saya bahawa satu hari nanti saya boleh KURUS..

Semangat saya makin berkobar-kobar.. Alhamdulliah..sekali lagi saya memanjatkan kesyukuran kerana ALLAH menggerakkan hati saya untuk menyelak diari ...melihat edisi pertama saya cuba diet.. memang minggu pertama, kurang perubahan...sejuk sikit hati.. hihi
Namun saya tetap cuba mencari di mana pincangnya.. Saya selami dan fikirankan di mana silapnya step cubaan minggu pertama saya...saya cuba belajar dari kesilapan..

hmmm... saya mulai bersetuju dengan pendapat mengatakan faktor pemilihan makan malam.. Makan malam saya memang banyak silap besar pada minggu pertama....Bukan silap sebab saya makan malam.. jangan salah faham.. Please, make yourself clearly..(eceh.. bi lak..)

Makan malam wajib.. WAJIB.. perlu.. saya pernah terbaca bahawa kalau tidak makan malam.. ada negatifnya.. tapi lupa apa kesannya..
Cuma yang silapnya adalah pemilihan waktu dan makanannya..

Saya makan ikut siap masak.. kalu siap, awl.. makan awal.. Kalau siap lambat.. pkul 9 malam baru mengadap.. Lebih parah, menu kebanyakkan berat seperti nasi.. walhal sistem percenaan pada malam  agak perlahan... sebenarnya saya saja nak test betul ker teori cakap jgn ambil makan berat pada malam.. YES.. now saya dapat!! 

Saya nekad untuk berubah.. saya ubah menu saya.. saya terpaksa menagih simpati daripada abah nak makan betiknya kerana buah saya dah habis stok.. ahaha.. kemudian saya bancuh teh hijau dan oat.. 
hasilnya??? tunggulah minggu ke 2.. ahahaha.. insyaALLAH..

dan dengan semangat waja.. melihat stok dah habis... dah belikan benda penting dalam DIET saya.. harap2 makin kuat semangat diet saya..doakan ya...








No comments:

Post a Comment