Saturday, April 12, 2014

8 tips elak perut buncit




Masalah paling besar dan ketara dalam bentuk fizikal saya adalah saiz perut.. Bahagian inilah cepat naik dan bahagian inilah susah turun..Memang susah nak kawal.. Jadi saya mencari formula macam mana nak atasinya.. Jom sama2 praktis..

Tip elak perut buncit..

a) elakkan liposuction, pil diet dan diet ekstrim (aku setuju sgt!!!)

liposcuton=sedut lemak: menyebabkan pendarahan dalaman
pil diet=memberi kesan pada sistem dan mngkn dihasilkn dr bhn yg x sah..(jom elakkan.)



b)makan oat 
oat=rendah lemak, rendah karbohidrat yg x baik, rendah kalori tinggi
Paling best: oat byk nilai nutrisi.
*ambl dgn madu@ buah2an
(pengalaman saya: oat memang mengenyang tetapi bdan rasa ringan..dan pilihlah oat yang anda suka.. saya juga bukan suka makan oat.. kebetulan pilihan yang dibuat kena dengan citarasa... setakat ini, oat tersebut aje yang saya mampu telan.. yang lain memang say goodbye..memang tak boleh masuk..)



c)makan serat, buah2 segar, brokoli, lobak n tomato harus dimakam..
-bgus utk hilang lemak di perut sbb x mempunyai bayk nilai kalori..tp byk serat, mineral & vitamin



d)makan dalm jmlah yg kecil
4-6 hidangan shari..utk meningkat kadar metabolisme



e) senaman
skrg2nya 3-4 kali semggu



f) buat target
-motivasi diri




g) makan pisang, anggur, telur putih, kekacang, minyak zaitun dan buah zaitun serta 100% serat:
-membantu ke arah penurunan jmlah lemask di perut.

Semoga usaha kita berbaloi.. Amin...

2 comments:

  1. nice idea XDD
    tapi buah2 nih tak mampu bertahan sampai seminggu mesti dah lesap TT^TT

    betul jgak kan thanks nak try makan oat ^__^

    ReplyDelete