Monday, February 17, 2014

Nasi

Jika ikutkan jadual dan disiplin yang saya kenakan pada diri saya.. Memang saya TIDAK BENARKAN NASI dalam menu saya.. Bukan salah NASI tetapi salah diri saya yang tidak boleh nak kawal nafsu bila makan nasi.... Saya susah nak percaya diri saya boleh makan segenggam nasi... Memang sukar..

Saya pernah cuba untuk diet dengan makan Nasi... Beberapa kali saya cuba.. TAPI FAIL..
dan pengalaman saya BERJAYA KURUSKAN BADAN tahun LEPAS sebelum GEMUK semua adalah kerana saya TIDAK MAKAN NASI....

Bagi saya NASI umpama duri dalam daging bagi DIET saya... Nafsu makan saya sukar untuk dibendung kalau dah start makan nasi..Nasi bagi saya sangat enak dan tambah pula kalau lauk pauk yang disediakan sangat menyelerakan.. Maka keinginan untuk tambah nasi memang sangat tinggi..

Oleh itu pada 1/2/2014..saya telah meletakkan syarat ketat untuk TIDAK MAKAN NASI...

Alhamdulliah.. 15 hari saya berjaya...walaupun NAFSU makan saya tercabar dengan pelbagai menu nasi yang sangat menyelerakan seperti NASI GoREng, NASI AYAM, Dan NASI PUTIH..
Saya mampu menahan gelora keinginan untuk makan nasi dengan penuh likunya..

Pernah beberapa kali saya terasa begitu TERINGIN SANGAT nak makan NASI..Bermacam cara saya pujuk diri saya... 
salah satunya... 
Saya bisik pada diri saya, lepas DIET( 8/5/2014) makanlah apa sahaja...tapi masih control..
Saya juga cakap pada diri saya, bukan senang nak bersenam naik turun bukit...takkan tak kasihan pada badan..

Sehingga sampai satu tahap.. saya pujuk diri saya dengan AIR TEH HIJAU supaya kepahitan di lidah mematikan selera saya..

Bukan mudah orang yang GEMAR NASI seperti saya untuk mengelakkan... Cabarannya sangat perit dan pedih.. ALLAH sahaja yang tahu.. tapi kerana keinginan nak kurus membuatkan saya terpaksa..Seperti saya katakan tadi, nasi tidak bersalah.. yang bersalah adalah saya yang tak mampu untuk kawal pengambilannya.. Maka lebih baik jangan ambik..
Walaupun saya tidak ambik nasi, saya tetap pastikan karbohidrat tetap ada dalam menu saya.. Sya gantikan dengan makanan lain ..

Namun 16/2/2014 pasti saya kenang sebagai tarikh saya makan nasi.. Namun itu pun setelah saya pertimbangkan banyak perkara..

Mak saya buat nasi..



Nasi ARAB


Nasi ini setelah saya kaji, sangat berkhasiat kerana:
a) Guna beras kurang kalori
b) Minyak zaiton
c) Sayuran-sayuran
d) Ayam dipanggang..

Kelebihan ini membuatkan saya BERANI untuk makan..Alhamdulliah, saya praktikal dengan penuhkan pinggan saya dengan sayuran, sketul ayam (bahagian dada dibuang kulit).. dan barulah nasi.. (sekadr dua snduk kecil)...sperti dalam gambarajah (utk sntukan pertama) ...cukup mengenyangkan.. 

hasilnya

69.9  menjadi 70.1.. tak apalah naik 0.02, tidak terlalu menakutkan.. Tambah pula saya makan untuk makan malam.. maka logikla kalau naik sedikit kerana makanan itu sedikit berat..Biasa makan biskut..

Nilai jisim saya itu bukan hanya bergantung pada pengambilan yang saya control.. lepas makan, saya pastikan saya TIDAK DUDUK DIAM.. saya susun pakaian, gosok baju kerja, sapu sampah, kemas dapur dan membuat regangan ...ini supaya dapat tolong kurangkan kalori melalui pergerakan..
Doakan perjalanan Minggu ke 3 saya dipermudahkan...

10 comments:

  1. Tiap kali diet nasi ni yang buat aku fail... Nak kurus mcm artis korea hehehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah.. tu lah yg terpaksa bt larangan :)

      Delete
  2. Replies
    1. saya pn jgak.. tapi terpaksa demi utk kuruskan badan.. dah try diet scra makan nasi..tpi byk kali fail..huhu

      Delete
  3. saya kalau tak makan nasi... tak leh nak berdiri

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pe..masing2 ada teknik diet tersendiri.. :)

      Delete
  4. whatt? tak mkn nasi? saya x bleh ikut diet camni. perut tu bila menjerit bleh dgr satu dunia xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pn jns makan nasi..tapi terpaksa 'sekat' utk beberapa tempoh demi kurus..

      Delete