Sunday, February 9, 2014

Minggu pertama..

Rata-rata yang saya baca pengalaman menguruskan badan secara semulajadi mengambil TEMPOH MASA .. Hal ini membuktikan tiada keajaiban kurus dalam tempoh yang singkat..

Pengalaman saya: Ya saya bersetuju.. Semasa saya menjalani sesi menguruskan badan...saya perlukan masa lebih kurang sebulan untuk lihat perubahan diri.. Mulanya agak kecewa bila  tiada apa2 atau jisim macam yoyo...Namun nasib saya begitu baik kerana semangat saya pada ketika itu sangat kuat untuk menguruskan badan dan menjadi semua itu sebagai cabaran.. Hasilnya ternyata lumayam.. Namun sayangnya saya tidak konsisten selepas due date tersebut.. Akibatnya sekarang saya terpaksa bermula dari bawah... Namun saya optimis untuk pengalaman kedua ini.. Saya cuba jadikan pengalaman pertama sebagai semangat untuk episod kedua sesi menguruskan badan...

Memang saya akui amat perit untuk memulakan semula ... Perjalanan terasa sukar.. Tempoh seminggu (1-7 haribulan 2) memang penuh ranjau berduri dalam saya bergelut dengan pelbagai nafsu seperti lapar, malas, kemahuan melampau terhadap makanan...Hari pertama dan kedua, emosi saya agak tidak stabil dalam bab makan.. Cabaran air susu, nasi ayam dan nasi goreng cuba menggugat iman saya.. Jika tiada ksabaran, sudah lama saya membahamnya.. Hari ketiga saya diuji dengan air kesukaan saya iaitu air TEH O AIS.. Sabar ajelah tengok air tersebut dalam peti sejuk...Hari keempat, sekali lagi nasi goreng menjadi ujian saya.. Saya tengok dan berpaling tatkala mengingatkan matlamat saya untuk kurus... Hari seterusnya Pizza HUT and the geng.. Ikut nafsu makan, memang teruk saya kerjakannya ... Tambah pula ada speggeti kesukaan saya.. Namun saya pendamkan dan beralih dengan minum teh hijau untuk menghilang nafsu saya.. Memang perit cabaran yang terpaksa saya lalui dalam tempoh seminggu ini.. Kalau tidak kuat matlamat, memang tergadai diet saya.. ..

Namun kejayaan tersebut, masih ada lompongnya... Paling ketara waktu makan pagi dan malam serta waktu tidur... Kelewatan makan pagi (sekitar jam 9-10 lepas senaman) dan malam (sebelum pukul 9) membuatkan saya rasa kadar metabolisme saya mungkin terganggu di waktu pagi manakala makan malam pula agak lewat  mungkin mnjadi faktor kesukaran jisim saya menginjak turun.. Maka saya sudah merancang strategik untuk mengambil 1 keping biskut oat sebelum pergi bersenam.. Walaupun sedikit tetapi sekurang-kurangnya metabolisme saya bekerja awal..Manakala waktu malam, saya akan cuba sebaik mungkin untuk makan sebelum pukul 8 malam kerana saya sedar pulang dari tempat kerja pun dah nak dekat 7 lebih. Belum dikira soal mandi dan solat lagi...namun saya akan cuba seboleh mungkin makan sebelum pukul 8 malam....Kenapa saya bersungguh?? Melalui pembacaan saya, makanan mengambil masa 4 jam untuk dihadam.. Kalau saya nak tidur pukul 12, maka memang selayaknya saya perlu makan sebelum pukul 8 mlam kerana pada pukul 12 perut saya sudah stabil  dan ini ternyata betul melalui eksperimen saya semalam..Saya rasa pagi ini perut saya lebih ringan...

Selain daripada itu, saya dapati bahawa saya perlu minum TEH HIJAU sekurang-kurangnya  3 kali sehari.. Kesibukan masa minggu ini membuatkan saya minum TEH HIJAU paling kurang 1 kali.. kadang2 ada tak minum... Saya dapati selera saya bertambah dan bdan saya agak lemah..maka saya perlu lebih tegas dalam hal ini..

Perkara seterusnya soal senaman... Memang saya sudah tanamkan matlamat untuk senaman setiap hari tetapi  takdir ALLAH mengatasi segala-galanya.. Masalah tidur membuatkan saya perlu memperuntukan satu hari untuk memperbaiki tidur saya.. Kemudian, minggu ini banyak latihan awal pagi di sekolah seperti latihan merentas desa dan hari merentas desa.. Segala-galanya ini telah mencuri masa senaman saya.. Namun saya optimis..mungkin minggu ini saya kurang bernasib baik.. Maka peluang untuk minggu seterusnya harus saya pergunakan sebaiknya.... Bagi saya yang sudah biasa senaman naik turun bukit, saya berasa kepuasan bila berpeluh dalam tempoh sejam..Maka bila tidak pergi...saya rasa macam hidup tidak lengkap... Alhamdulliah hari ini saya berkesempatan untuk pergi selama sejam lebih...

 Syukur tak terhingga saya pada ALLAH kerana memberi saya kekuatan sampai ke hari 7 untuk bertahan ....Kelebihan dan kelemahan akan saya jadikan panduan untuk minggu seterusnya..semoga perjalanan seterusnya penuh cerita riang.

No comments:

Post a Comment