Tuesday, February 25, 2014

Hilang motivasi

Cuma tinggal 3 hari lagi untuk bulan 2 ..Ini secara tidak langsung, hanya tinggal 3 hari lagi untuk saya berjuang sebaik mungkin mendapat jisim terbaik untuk bulan pertama saya diet secara sihat..Secara jujurnya, agak takut dan berdebar juga saya mahu mengetahui keputusannya..Apakah mampu 5 kg saya dapat dalam 28 hari berdiet? Persoalan itu menghantuinya..

Namun bila tiba di kantin, saya bagaikan terlupa seketika saat genting yang berbaki 3 hari lagi.. Sejak 2 minggu terakhir ini, saya dapati disiplin saya dari soal makan dan minum agak longgar.. Sebaliknya senaman dan tidur berada di track yang betul..

Saya tidak pasti di mana hilangnya punca motivasi saya terhadap makanan dan minuman....Hari ini saya telah 'order' nescafe ais.. Padahal minuman manis saya tidak benarkan sama sekali.. Hari ini, kali kedua saya order.. Kali pertama pada 22 hb 2.. tapi itu saya boleh maafkan kerana saya perlukan 'ubat' mencegah tidur kerana saya agak kepenatan pada hari itu... Seawal 7.30 pagi saya dan seorang guru berjuang membuat jadual waktu sehingga ke petang.. Disebabkan saya takut saya tertidur kerana kepenatan maka saya terpaksa mengambil nescafe.... Tambah pula, pada hari yang sama, saya perlu bermalam di sekolah kerana ada kem ibadah.. Saya tahu, pada sebelah malamnya, ada ceramah .. maka disebabkan nak dengar dan tak nak tidur, saya terpaksa mengambil jalan ini...'

Tapi untuk hari ini, saya 'kecewa'... Kenapalah saya tidak kuat ??? Mungkin tengok minuman yang dipesan rakan sekerja, membuatkan prinsip saya tergugat..Sebab itulah saya tidak mahu ke kantin, prinsip saya mudah goyah.. Namun saya sudah buat eksperimen.. Kalau saya tidak pergi ke kantin untuk ambik makanan 'berat' seperti mee, bihun pada waktu rehat... pasti malam, saya akan makan dengan banyaknya dan inilah bahayanya...Jisim mudah naik kerana saya makan kerana lapar, sedangkan waktu malam...tenaga yang sedikit sahaja yang saya gunakan.. Lebih bimbing, saya cepat tidur.. Kdang2 pukul sembilan lebih, mata sudah mahu tidur.. Kalau saya makan berat.. bayangkan apa jadi makanan saya mkan...Mgkn jadi lemak kerana belum sempat 4 jam proses penghadaman, saya dah tidur.. Ini lagi bahaya..

Saya benar2 rindukan minggu pertama saya...Saya sangat berdisiplin dalam soal makan dan minum.. Cabarannya lebih hebat kerana pada waktu itu adalah sangat sukar untuk mengubah sesuatu yang tak pernah buat dan menyekat apa yang saya suka.. Namun saya dapati, saya mampu hadapi.. Peliknya kenapa semangat itu makin longgar sejak kebelakangan ini sedangkan saya sepatutnya telah imune dengan pantang larang dalam diet saya...



No comments:

Post a Comment