Friday, February 28, 2014

Hasil Bulan Pertama

Alhamdulliah.. hari ini selesailah perjalanan bulan pertama edisi diet saya.. Sangat berdebar dan teruja juga untuk mengetahui keputusan untuk bulan pertama ini....Maklumlah, terlalu banyak suka duka dalam perjalanan menamatkan bulan pertama ini..

Apa yang pasti, kisah duka, kecewa, hampir putus asa selalu mengisi perjalanan ini.. Saya hampir mahu mengalah bila melihat tiada sebarang perubahan.. Nak2 pada minggu pertama dan kedua yang mana permulaan langkah saya.. Pastinya kita mahukan yang gembira tetapi kalau asyik timbang, angka naik dan kadangkala tidak berubah...sakit hati, geram dan kecewa pun ada.. 

Namun alhamdulliah, tuhan masih pinjamkan kekuatan untuk saya di saat saya hampir mengalah.. Pembacaan bahan berunsur diet sihat dan suasana tempat jogging membuatkan saya kembali kuat... Makin lama, saya makin sebati dengan rencah program kurus..

Bagi saya yang suka bereksperimen ... saya dapati memang ada kebenaran bahawa jisim sukar untuk turun pada permulaannya .. Setelah 4 minggu berjuang, saya dapat katakan..

a) Minggu 1 dan 2: lebih kepada proses membentuk otot..dan membaiki bahagian yang menggelebeh..(kita akan perasan: perut, betis makin padat dan kerangka di bahu mula timbul.. bahagian dagu pun tidak menggelebeh) .. saya berandaian mungkin jisim tidak turun mendadak kerana pembakaran kalori berlaku di bahagian lain yang kita boleh perasaan melalui perubahan fizikal dan bukannya pada angka di penimbang..

b) Minggu 3 dan 4: saya dapati, penurunan jisim lebih cepat dan pantas berbanding minggu 1 dan 2... mungkin kerana proses memstruktur bahagian menggelebeh sudah berakhir dan diganti dengan penurunan jisim.. Boleh jadi metabolisme kita semakin baik dan menyebabkan pembakaran kalori lebih efektif..

Saya bermula daripada 72.7 kg pada 1/2/2014...

Minggu pertama: turun 1.3 kg (jisim akhir 71.4kg)
Minggu kedua: turun 0.6 kg (jisim akhir 70.8 kg)
Minggu ketiga: turun 0.8 kg (70 kg)
Minggu keempat: turun 2.4 kg (67.6 kg)

Kesuluruhannya saya turun 5.1 kg dalam 28 hari..

Alhamdulliah.. impian saya tercapai.. target saya untuk turun 5 kg berjaya saya capai...

Namun suka untuk saya ingatkan diri saya.. semua ini bukan mudah.. Perlukan banyak pengorbanan dari segi masa, tenaga dan perasaan serta duit untuk bayar minyak kete.. 

Paling ketara adalah perasaan... Perjuangannya sangat hebat kerana perlu berhadapan dengan dalaman kita yang orang luar tidak tahu.. 

Banyak perasaan perlu dipujuk antaranya:

a) Keinginan terhadap makanan dan minuman seperti : KFC, PIZZA, CUP CAKE, NASI, air manis, air BERGAS..saya terpaksa berhelah dengan pelbagai cara.. antaranya makan buah, minum air jus buatan sendiri tanpa gula (tembikai dah manis), teh hijau... 

b) Mahu tidur: selalu waktu pagi, waktu tidur semula selepas bangun tapi sejak nak kurus, saya terpaksa korban semua itu untuk senaman.. Paling kurang 1 jam.. Bila balik, penat dan nak tidur tapi takut kalau terlambat ke sekolah.. Tahan je perasaan tu..

c) Putus asa, kecewa dengan angka jisim: Ini paling dasyat.. Tekanan yang buat saya rasa buang masa saya berusaha selama ini ..tak ada perubahan langsung... Namun syukur, banyak bahan bacaan berinformasi tentang diet dan pengalaman mereka kurus membantu saya...buat saya kuat.. Malahan melihat orang2 sekeliling, buat saya bersemangat nak kurus macam mereka..dan akhirnya saya pujuk diri saya, SAYA BOLEH..itulah yang selalu saya buat ketika bersenam....

Alhamdulliah..
sebagai HADIAH.. saya beri diri saya


Dah lama mengidam.. Kesukaan saya tapi demi DIET, saya korbankan mereka.. Hari ini sebagai HADIAH kerana berjaya mencapai target, saya berikan 
a) NASI LEMAK
b) KUIH 
c) NESCAFE AIS 

Harapan saya.. next journey untuk bulan ke 2... saya sasarkan untuk ke angka 60 pula... doakan kejayaan saya :)

8 comments:

  1. wah..kuatnya semangat..apapun tahniah sebab berjaya buang 5kg dalam 28 hari

    ReplyDelete
  2. Wah, 5kg?? congrate2..mmmm, sedapnye..lama x makan nasi lemak :)

    ReplyDelete
  3. thanks atas support yg diberi.. doakan perjalanan diet sya yg seterusnya ya :)

    ReplyDelete
  4. ptt la sbb amik karbo byk..kuih pon pulut..diet xpyh brlapar juz jgn amik karbo cm nasi or roti..insyaALLAH ok

    ReplyDelete
    Replies
    1. sbb tu sya xberani nak ambik.. ini pn sbb dah 'hadiah' je.. kalau , jgn haraplah..hehe

      Delete