Friday, February 14, 2014

Hari Ke 14

Hari ini genap 14 hari saya menjalani rutin seorang yang sedang berusaha menguruskan badan..

Kiranya sudahnya 2 minggu saya dalam tempoh 'berpantang'

Alhamdulliah ...masih ada semangat untuk terus berjuang meskipun kadang-kala ada rasa ingin menyerah kalah apabila melihat tiada perubahan...

Siapa tidak sedih kalau apa yang kita hajatkan tak berjaya... Saya juga begitu..Hampir putus asa dan mengalah...

Minggu pertama ... dugaan datang bertimpa-timpa.. Stamina saya boleh dikatakan berada di tahap zero.. Nafsu makan saya pula di tahap maksimum.. Dua keadaan membuatkan jiwa saya memberontak.. Tambah pula apa yang saya suka makan tidak boleh sama sekali disentuh kerana jika saya sentuh, saya berada dalam ZON BAHAYA... iman saya tak kuat.. Takut nak makan sikit jadi sebaliknya.. Maka lebih baik tak payah makan...Maka saya bertarung dengan dua keadaan itu.... Tingkatkan stamina dan kurangkan makan...

Punca utama buat saya macam rasa tak berbaloi dan mahu putus asa meneruskannya adalah senaman... Perkara ini berlaku bila tiada perubahan pada dirinya saya... Rasa macam penat je buat tapi tak ada apa-apa.. Kemudian mulalah fikir, baik aku makan je ...Tak berbaloi elak... 

Semalam cerita sedih berlaku lagi ...saya tahu nilai 6 masih belum stabil dalam diri saya tetapi tidaklah saya sangka begitu teruk sekali timbangan jisim saya untuk semalam yang saya timbang pagi tadi... nilai 70.8 agak memeranjatkan saya..

Berkerut dahi saya melihat angka tersebut.. Rasa kecewa usah dikata...Hati saya tertanya-tanya kenapa teruk sangat.. Naik 1 kg...Rasa tak berbaloi apa usaha saya selama ini... Kecewa sangat...

Namun syukur, ada ransangan dan semangat datang di saat saya mahu mengalah..
Saya percaya.. pasti ada hikmah dan menganggapkan ini sebagai sesi PdP untuk diri saya.. 

Saya cari kelemahan hari semalam dan  saya senaraikan sebagai satu peringatan untuk diri saya supaya tidak mengulanginya..

a) Ambik sarapan pagi sebelum jogging..(semalam terlupa bukan tak nak)
b) Jogging dengan pantas (kesilapan semalam, saya berjalan macam pergi bersiar-siar kerana takut pengsan sebab tak ambik sarapan)
c) Minum Teh Hijau awal ( Malam baru ambik kerana tertinggal bekas air dalam kereta)
d)Ambik sedikit aje untuk makan malam (makan bihun sup+murtabak+apam balik+kacang-makan keterlaluan)
e) Makan perlahan-lahan (makan laju sebab kelaparan.)
f) Berminyak (minggu neh saya kerap makan yang berminyak)

Maka saya cuba belajar dari kesilapan itu... Awal pagi ini saya ambik biskut dan sedikit air.. Masa mula senaman rasa pening sedikit tetapi sebab dah ambik biskut saya rasa yakin sedikit untuk teruskan.. dan saya dapati jika kita tidak terlalu melayan kerenah badan yang cuba nak mengelak.. kita sebenarnya boleh buat .. Sya buat eksperimen pada diri saya.. Mula2 panjat bukit..kepala rasa macam tak stabil seperti semalam tapi saya fikir saya dah makan, maka saya teruskan dengan kepantasan maksimum semasa berjalan dan ok je.. Makin cergas lagi adalah...

Saya percaya.. Kekurangan dan kelemahan yang berlaku pasti ada hikmah yang mahu melatih diri saya supaya lebih gigih, kuat,sabar, dan displin...

Insya ALLAH saya akan terus berjuang..Doakan untuk saya..



6 comments:

  1. waah bagus la. haha anis mmg nak kurus tapiii aish malas la xD

    ReplyDelete
    Replies
    1. jom cb slow2.. sya pn malas gk tpi nak kurus secara sihat pnya psal.. cb kuatkan smgat.. :)

      Delete
  2. semoga berjaya .. hurm . rase nak kurus jugak la.. berat badan dah naik jer.. hihi

    ReplyDelete
  3. gud luck... saya pun dlm proses mengecilkn badan... kononla.... tp tetap kalah dgn mkann y ada dpn mata... hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. thanks alyani.. tak pe.. kita cuba bt terbaik... cb bereksperimen, cari kaedh sesuai :)

      Delete