Tuesday, February 11, 2014

Cerita Maggie Goreng + Cup Cake

Hari nak berkongsi cerita malam semalam.. Kisah maggie goreng dan cup cake yang hampir mahu menggadai diet saya.. 


Kisahnya bermula dengan maggie goreng.. Sampai di rumah sekitar 7.15 malam disambut dengan aroma bau makanan yang sangat sedap.. Dengan keadaan penat baru balik dari kerja, selera makan makin melonjak ... Masuk saja dapur, angkat penutup kuali.. hmm 



MAGGIE GORENG...

Memang mencabar sungguh .. Tambah pula kalau abah yang buat.. saya memang suka kalau maggie goreng keluaran abah neh.. tidak berminyak dan enak.. Selalu time sebelum diet memang sentiasa request abah masak maggie goreng.. ahaha..

Kebetulan abah masak 4 bungkus kerana abah ingat sepupu ada di rumah tapi abah terlupa esok( hari ini, SELASA) sepupu cuti berkerja..maka kuantiti 4 bungkus memang TERLAMPAU banyak untuk 3 orang.. Selalu abah masak 3 untuk makan berempat.. Mungkin dia tengok selalu tak cukup kerana sepupu pun suka maka dia pun masak lebih semalam.. Namun malangnya tersalah hari..Maka bertimbunlah Maggie Goreng dalam kuali...

Saya mula berbolak balik.. Saya tengah DIET.. Macam mana neh??? Mesti abah sedih tengok masakan dia tak habis (walaupun abah tak pernah tunjuk pun tapi kalau kita masak tapi tak habis, apa kita rasa???) So saya dalam dilema yang sangat maksimum... Hati saya dah berbolak-balik...

Lebih perit .. mak bawa balik ..


CUP CAKE

Sungguh...sangat berat semalam... Cup cake coklat memang kesukaan saya.. Tambah pula inilah yang menghantui DIET saya ...Memang saya nak sangat...Tetapi saya teringat SYARAT dalam DIET saya.. TAK BOLEH MAKAN MANIS kecuali original sperti JUS BUAH TANPA GULA....

Dilema..dilema.. saya dah terfikir...CHEAT DAY...Hari OFF DIET.. Maka bolehla saya membahamnya..Namun saya teringat PENAT saya BERSENAM selama SEJAM ... Ahh...memang Memberontak hati saya semalam.. Antara DIET dan CHEAT DAY...

Maggie-Abah.. Cup cake- Mak.. Lagi buat saya serba salah.. Dua2 makanan disediakan oleh orang saya sayang..Terharu tau kalau balik2 dari kerja ada makanan tersedia.. Syukur sangat tapi masalahnya saya DIET.. Malam pula tu.. 

Fikir punya fikir... Saya DIET ..Saya Diet.. Maka saya buat SOLUSI... Saya senduk MAGGIE dalam bekas..dan cakap kat abah, esk tak payah masak pagi dan tengah hari... Makan nie je.. Dalam kuali untuk abah dan mak.. aahahaha.. tektik nak mengelak makan banyak.. Alhamdulliah mendapat kerjasama baik daripada abah ...Abah siap tanya seblum tidur, dah simpan MAGGIE dalam peti sejuk ker?? hihi :)  

Selesai masalah MAGGIE.. sekarang cup cake.. Mak cakap cup cake sedap.. Tengok pun memang sedap.. Ada dua berbaki atas meja.. Tahu mak tinggalkan untuk anaknya ini.. Siapa lagi yang makan selain anak dia neh yang saja ada dalam rumah....Abah memang tak la.. Dia memang tak suka benda2 sweet2 neh.. 

Buntu.. saya sangat buntu.. Nak buat macam mana nak mengelak.. Mak suruh makan.. saya dengan berat hati kata saya DIET ... mak kata rasa je.... mak pun suap sesudu.....(tak minta pun ...) tak nak mak sedih.. nganga juga... Hmmm sdpp... maka saya berborak dengan mak tentang cup cake tu sehingga mak habis menelan semuanya.. ahaha..Selamat....Tinggal lagi satu, saya cepat2 masuk dalam peti sejuk.. Bahaya kalau depan mata.. Iman tak kuat...

Itulah cabaran saya semalam.. Bagi saya laluan untuk berjaya bukan mudah.. Kita pasti diuji dan kita perlu kuat berhadapan dengannya...Semoga saya mampu bertahan untuk dalam perjalanan MINGGU ke 2 neh....




7 comments:

  1. Memang sedap maggi goreng tu... kalau KN memang dah burn diet tu ha! hehe

    ReplyDelete
  2. yummy....sedapnya...bergelora perot miya...hahaha

    ReplyDelete
  3. sabar ya kawan2... ingat DIET.. keh2... cyoik2...berjuang!!

    ReplyDelete