Saturday, February 15, 2014

Bukit Larut..



Alhamdulliah.. Hari ini pertama kali dalam sejarah, saya menjejak kaki ke Bukit Larut.. Dulu hanya mengenali Bukit Larut sebagai tempat taburan hujan paling banyak.. kini saya  mengenali Bukit Larut sebagai destinasi senaman yang menyeronokkan.. 

Kalau cakap pasal Bukit Larut.. bagaimana rupanya pun saya tak tahu... Sekadar mengenali nama.. Namun hari ini semua itu berubah...Rupanya Bukit Larut adalah satu lokasi yang agak mencabar juga untuk orang seperti saya.. Memang saya dan sahabat saya berhajat untuk sampai ke station 3, kami ingat inilah station terakhir atau kemuncak Bukit Larut..


sebahagian laluan


Perasaan tak sabar membuak2 untuk sampai ke station 3... Memang agak memenatkan.. Tiba di station 1, kami berehat seketika dan sempat bersembang dengan seorang kakak.. bertanya perihal Bukit Larut.. Dia cakap, jarak station 2 dan 3 tidak jauh antara satu sama lain.. Maka kami pun bersemangat untuk naik.. Sampai di station 2, kami tidak berhenti kerana yakin pada cakap kakak itu.. Kami teruskan perjalanan..

Bagi orang baru.. memang letih juga nak sampai station 3, tambah tidak berhenti di station 2.. tapi kami bernasib baik pergi berdua..Kami tidak mengendahkan sangat kepenatan itu kerana kami berjalan sambil berborak...Tambah pula topiknya tentang KURUS.. makin semangat kami nak mendaki.. Jadi kepada yang nak ke Bukit Larut, bawa teman.. Tidaklah rasa bosan dan tertekan semasa perjalanan..kepada wanita, memang WAJIB bagi saya perlu ada teman kerana kiri dan kanan memang hutan dan kadangkala hanya kita sendirian di atas track, tambah2 bila kita di checkpoint tinggi.

Sampai di station 3.. kami yang macam rusa masuk kampung, terpinga2... kenapa masih ada laluan lagi? Kami ingat sudah tamat...kami hairan kerana ada yang masih teruskan perjalanan..Setelah berbincang, kami sepakat untuk teruskan perjalanan... 

Wah semakin tinggi, semakin sejuk walaupun pancaran matahari mula bersinar.. Kabus memang kelihatan jelas..Semakin tinggi, semakin hebat dakian dan selekohnya....Saya yang memang tidak gemar ambil air semasa senaman, terpaksa kerana terasa kekeringan.. Habis basah baju saya dengan peluh.. 

Laluan kami makin sepi daripada manusia.. Kami mula cuak.. Takut tersalah jalan..Maklumlah orang baru... Tiba2 ada sebuah jep baru turun dan berhenti...Kami ambik kesempatan bertanya, berapa lama lagi tempoh perjalanan untuk sampai ke kemuncak.. 3 jam lebih lagi, kata abang jep. Kami terpinga.. Saya spontan bercakap.. tipu neh...Abang itu membalas, betullah.. Kami berlalu.. saya dalam hati masih tak percaya cakap abang tu.. dah hampir 2 jam kami mendaki, takkan lagi 3 jam lebih nak ke kemuncak... jauh sangat ker puncak tu??

Saya dan kawan berbual soal itu sambil meneruskan perjalanan... Ternyata kawan saya pun tak percaya.. Kami mendaki dan terus mendaki.. Sunyi sungguh... laluan kami, hanya kami berdua.. Kami makin cuak... Tiba2, mataku terpandang sebuah bangunan..eh dah nak sampai ker??? aku bermonolog dengan riang...

Namun rupanya itu adalah bangunan TNB...huhu.. Kami terus mendaki sehingga akhir terjumpa sebuah bangunan yang kosong dan dalam proses baik pulih.. Confirm belum sampai kerana sunyi kawasan ini.. Kalau dah sampai mesti ramai orang...

Kami makin pelik.. Kami mulai percaya cakap abang tadi bila melihat laluan di hadapan...Lihat jam, dah 2 jam 30 minit kami mendaki..maka kami sepakat untuk patah balik kerana bimbingkan keselamatan.. Jalan makin sunyi...Tambah pula kami budak baru.. tak faham lagi laluan Bukit Larut.. Maka kami patah balik...
Kecewa juga tapi tak nak ambik risiko...

Kami berjalan turun dan kami bertemu dengan adik-adik kecil yang sedang mendaki.. Saya mengambil kesempatan untuk bertanya jarak sebenarnya BUKIT LARUT... dan daripada adik itu, barulah aku tahu makna nombor yang tertampal di batang-batang pokok.. Rupanya kami sudah di checkpoint 60.. dan keseluruhan checkpoint 100.. Maksdnya kami perlukan lagi 40 checkpoint untuk sampai ke kemuncak..Maka betullah kata abang tadi.. 

Barulah saya faham laluan BUKIT LARUT... saya ingat nombor2 itu menunjukkan jarak, manakala teman saya ingat ketinggian..Rupanya checkpoint.. Nasib baik ringan mulut nak tanya adik-adik tadi.. 

Sesungguhnya seronok mendakit BUKIT LaRut... hampir 4 jam baru kami tiba di tempat permulaan dan kami bercadang mahu pergi lagi pada masa akan datang dengan target, 70 checkpoint untuk kali kedua :)



Tips:
a) ambik sarapan pagi..
b) bawa beg galas terutama untuk simpan air (jangan minum air banyak.. tandas tak ada .. mgkn di kemuncak baru ada)
c) bawa teman ( untuk keselamatan dan teman bual)
d) bawa handphone (untuk kecemasan)


8 comments:

  1. ijin nyimak sekalian berkunjung sob,trimakasih sudah berkenan mampir

    ReplyDelete
  2. Salam..seronoknya mendaki..tentu lebih seronok kalau ramai2 pergi...:)
    kaksura dah follow sini..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wslm..ya better prgi ramai2.. lebih selamat dan tidak terasa bosan dan tertekan ..:)

      Delete
  3. Replies
    1. yap... wlaupun matahari memancar... masih terasa kesejukkan :)

      Delete