Sunday, February 2, 2014

BMI vs BMR vs DCR

Salah satu pengetahuan yang wajib ada dalam diri seorang yang sedang diet adalah ilmu BMI, BMR dan DCR... Mungkin ramai sudah biasa dengan isitilah BMI tetapi tidak ramai ambik peduli tentang BMR dan DCR... Hakikatnya.. Ketiga2 istilah ini sangatlah penting dalam kamus seseorang yang pentingkan diet..he2.. Jom belajar sama2..

BMI= BODY MASS INDEX= kadar kegemukan badan 


 FORMULA  BMI= jisim (kg) / (tinggi(m) xtinggi (m) )

BMI (asal)

contoh:=72.7 / (1.49 x1.49)
           = 32. 75 ( obesity)


BMI target= 55/ 1.49x1.49
                 =  24.77 (normal)

pengurangan jisim yang perlu =72.7-55
                                              =17.7 kg ( tempoh sehingga 1/5/2014)

Purata pengurangan sebulan: 17.7/3= 5.9 kg sebulan


BMR= Body Metabolic Rate=Jumlah kalori untuk hidup




contoh: 


BMR:  655 + (9.6x 72.7) + (1.8x1.49) -(4.7x26)

          = 1233.402

DCR= Daily Calorie Ruqirement= Kalori diperlukan= 



Formula DRC= BMR X Activity





DCR= 1233.402 x1.55
        = 1911.77


Maka dapat disimpulkan di sini..
BMI (asal) 32. 75 ( obesity)
BMI (target) =24.77 (normal)

BMR: 1233.402

DCR: 1911.77





4 comments:

  1. hmmm... yg psl BMI tu, bukan utk asian 17 kebwh ke baru underweight? And tak paham lah untuk inequalities of DCR tu.... bagi pencerahan :)

    ini post kesihatan saya... kalau ada masa, boleh la baca..

    http://mohdsuhaimi95.blogspot.com/2013/12/beberapa-perkara-yang-anda-perlu-tahu.html

    ReplyDelete
  2. thanks atas keprihatinan pada post ini.. maafkn sya jika ada kesilapan....secara kasar melalui pembcaan sya.. BMI utk underweight asian dlm lingkungan 18.5 dan ke bawah.. iaitu kalau kita bundarkan kepada nilai genap akan menjadi 19.. (maaf jika tersalah)... apa2 pun fokus kita untuk dapatkan nilaian normal.. :)

    Bagi menjawab soalan DCR.. mengikut prinsip matematik dengan mengambil contoh kiraan DCR yang sya buat iaitu DCR=1911.77 merupakan had maksimum yang boleh sya ambil untuk kalori harian saya.. Maksudnya di sini..untuk kekalkan jisim sedia ada.. saya mesti pastikan kalori yang saya ambil adalah tepat2 1911.77.. Jika saya ambil kurang 1911.77 kalori, maka jisim saya akan menurun kerana tidak melebihi DCR. Oleh itu jisim saya akan berkurang..Maka mudah untuk kurus.. Sebalikya jika saya terambil lebih daripada 1911.77 ....maka saya berisiko menambah jisim saya.....dan akhirnya menjadi gemuk.. Oleh itu kita disarankan untuk kurang 500 calori sehari daripada DCR (maksudnya 1911.77-500=1411.77, nilai 1411.77 adalah yang perlu kita pastikan ambil seharian berbanding 1911.77 kerana mahu menurunkan berat badan... Kita tidak digalakkan mengambil calori dalam jumlah sedikit secara mendadak walaupun nak kurus kerana boeh menganggu metabolisme. Maka cadangan yang selalu disarankan pakar diet adalah 500 calori pengurangan daripada nilai DCR demi kepentingan metabolisme...Apa2 pun bagi saya bergantung kepada kebijaksanaan kita untuk mengawalnya ....(betulkan sya kalu tersilap ....:) )

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh mcm tu... DCR saya lebih kurang 1044 ... is that huge or small figure for you ?? hahaha.. sebab saya kuat makan tak pandai gemuk2 lol...

      Delete
  3. DCR bergantung pada keadaan tubuh individu.. kuat makan tak pe kalau jenis metabolisme tinggi.. ahaha..untung ya..apa resepinya makan x gemuk neh?? :)

    ReplyDelete